Usa de Magda Szabó


900265361cf2_1fa68458021747018429e11edbb1e6eb
 Titlu : Usa
 Autor : Magda Szabó
 Editura : All
 Anul aparitiei : 2015
 Colectia : Strada Fictiunii
 Pagini : 231

Usa este prima carte pe care o citesc din literatura maghiara. Am inceput-o fara sa stiu nimic despre subiect, despre autor si despre literatura vecinilor nostri, insa m-a atras coperta. Intotdeauna am fost atrasa de mister si de ce se poate afla in spatele unei usi incuiate.
Subiectul cartii este simplu si construit in jurul a doua personaje feminine si a prieteniei care se leaga intre ele: Magda – naratoarea, doamna casei – si Emerenc, menajera analfabeta, femeia buna la toate. De fapt, este vorba despre contrariile care se atrag.
Magda este o femeie tanara, casatorita, ce lucreaza pentru a-si implini visul de a ajunge o scriitoare cunoscuta.
Emerenc este o femeie in varsta, simpla, ancorata in concretul traiului ei, resemnata cu propria soarta, dar care pare sa traiasca in afara timpului si a lumii ce o inconjoara.
Magda o angajeaza pe Emerenc sa aiba grija de gospodaria ei si intre ele se leaga o prietenie atipica, presarata cu episoade conflictuale, dar si cu momente emotionante. Titlul cartii face referire la usa casei lui Emerenc, dar in acelasi timp, si la o cale de acces catre trecutul ei invaluit in mister, o usa de care nimeni nu a trecut. Batrana se dezvaluie putin cate putin in fata Magdei, oferindu-i mici fragmente din trecutul vietii ei si obtinand in schimb devotament.
Personajul fascinant dintre cele doua este menajera, o femeie aparent ciudata, dar puternica, capabila totusi de a arata compasiune, cu un caracter enigmatic. Personalitatea ei este contrastanta ; isi sustine cu incapatanare si chiar cu agresivitate ideile bizare, dar da dovada si de bunatate, fiind protectoarea animalelor abandonate. Trecutul sau enigmatic si dureros ne e dezvaluit prin mici fragmente povestite de ea , insa si prezentul ei este un mister, batrana tinandu-si usa casei incuiata permanent si neinvitand pe nimeni sa intre vreodata acolo. Toti musafirii ei sunt primiti in curtea casei indiferent de anotimp. Intr-un final, in ciuda indarjirii cu care o apara, usa lui Emerenc se deschide doar catre Magda, insa va insemna pentru scriitoare pierderea linistii pentru totdeauna. Tot ce se intampla la final explica ce a vrut sa spuna autoarea prin confesiunea de la inceputul romanului : Eu am omorat-o pe Emerenc. Si faptul ca am vrut s-o salvez, nu s-o distrug, nu schimba nimic.

Romanul nu abunda de intamplari, subiectul curge intr-un ritm lent, insa e fascinant datorita personjelor foarte bine creionate si a finalului cu o incarcatura emotionala foarte mare. Am fost captivata de Emerenc pe tot parcursul lecturii, desi nu pot spune ca am placut-o prea mult. Personalitatea ei mi-a starnit sentimente contradictorii si mi-a creat o imagine puternica  si greu de uitat.

Multumesc Editurii All pentru aceasta carte emotionanta. Abia astept sa vad si ecranizarea.

Acest articol a fost publicat în Carti și etichetat , , , , , , . Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

5 răspunsuri la Usa de Magda Szabó

  1. bubumimi19 zice:

    Nu am cartea si nici nu am auzit de scriitoare, dar m-ai facut curioasa, pana la urma Magda a omorat-o la propriu pe menajera sau era o figura de stil ?

  2. Antoaneta zice:

    Am si eu cartea si ma asteapta de ceva vreme, dar am tot amanat-o
    Pare totusi interesanta din descrierea ta….o voi citi si eu!

  3. illusion zice:

    Și eu am citit cartea, și la fel mi s-a părut: puțin cam lentă, însă captivantă.

Lasă un comentariu

